måndag 2 juli 2012

2012 Dag 1

Äntligen, trodde jag skulle komma iväg på årets cykellångtur vid midsommar, men regnen stod på kö, sen blev jag snuvig. Först i dag blev jag pigg på att stuva cykeln och tog mig de första 54 km till Örkelljunga.
Även om jag cyklar, är temat bil, skulle man kunna säga. Både cykel, packväskor och en del verktyg är inhandlade på Biltema.


När jag den 18 mars 2012 skrev om min nyinköpta Biltema-cykel, fick jag denna kommentar.
Verkar som att du kan få liknande problem med cykeln från Biltema enligt test hos råd och rön. "Även på en cykel från Biltema gick framgaffeln sönder i ett tidigt skede av testet. Sprickan uppstod vid ett förborrat hål, visar SMP:s granskning.
Tackar givetvis för inlägget som fick mig att forska mer i problemet.
Mailade till Ronny Karlsson, testchef på Råd och Rön, svaret var att det utförts 2005 enligt internationell standard. Men något ordentligt svar hur provet gjordes hade han ingen susning om.
Ringde då upp SMP, Svensk Maskinprovning och pratade med den ansvarige för provningslabbet i Alnarp, Patrik Olsson.
Jag ville givetvis ha hans syn på hur man kan råka ut för ett sådant framgaffelhaveri som jag gjorde i fjor på min Skeppshultcykel. Jag fick ett mycket trevligt bemötande och han tillstod att när det handlar om en så ny konstruktion som denna navbroms är, kanske inte den internationella standarden som proven görs på stämmer överens med verkliga förhållandet.
Eftersom han nu endast har hört ett sådant framgaffelhaveri, kan han inte äska pengar för närmare prover.
Därför goda vänner, är det någon som vet något framgaffelhaveri på cykel med navbroms, hör av er för att rädda människoliv.
Skriver mer om min cykeltur, i morgon förmiddag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar