onsdag 20 juli 2011

Vänliga människor

Lite tankar på tågresan upp.
Hemma är tidningarna, radio och TV fulla av våld och bedrägerier, människor som jäktar och saknar tid för varandra.
När man långfärdscyklar blir man nästan alltid bra mottagen, det är nästan som att komma till en annan planet. Människor hjälper till med vägvisning, eller bara kommer fram för en pratstund. Går cykeln sönder, får man oftast hjälp. Någon gång har man lagt sig en bit in vid vägkanten för att vila, bilister har vänt om för att kolla att man inte är sjuk (rastar längre in nu). Bilister har ofta överseende med en tungt lastad cyklist som vinglar fram på vältrafikerade gatorna. Serveringar av olika slag som ger en större portioner eller bjuder på något extra. Campingar, vandrarhem, idrottsanläggningar och privatpersoner, som ibland låter en duscha för en billig peng eller gratis. Dricksvatten har man fått både i affärer och av privatpersoner.
Har säkert glömt några, listan kan bli lång.
Ett stort TACK till er alla vänliga människor, det är ni som skapar den glädje som förgyller cyklingen.
Här kommer två liknande episoder på vägen upp genom Sverige, men med olika resultat.
Bakgrund: Kommuners ovilja att visa cykelutfarter från städer gör det nödvändigt att fråga.
Var på väg ut från en stor stad, men efter en bit var jag osäker. Det var på eftermiddagen i klart väder, jag mötte en cyklande dam i min ålder. Körde ut mot mitten för att fråga, hon blev livrädd och svarade ”vad tror du”, samtidigt som hon nästan hoppade av cykeln. Det är första gången någon reagerade på detta vis.
Samma dag och några mil senare efter en annan stad, klockan är ca: 22:30 (det börjar skymma). Samma situation, är livrädd att sätta skräck i den mötande kvinnan. Nu blir gensvaret annorlunda, hon visar stort intresse för min långtur. Efter vi växlat adress med varandra, säger hon, ”du kan följa med hem, men får sova på golvet”. Jag accepterade, hon var mycket trevlig. Blev bjuden på kaffe, smörgås och en pratstund, innan jag somnade på golvet.
Tänk, vilka olika reaktioner.
I morgon återupptar jag min cykeltur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar