måndag 5 oktober 2009

Treriksröset 2005 del 10


Söndagen 3/7 2005
Nu var det vandring som gällde,
men först måste jag finna en plats att ställa cykeln. Prylarna på hojen kan jag inte låsa, därför vill jag inte ställa den på en stor bilparkering. Efter lite rekonstruktion, kom jag fram till finska tullstationen vid norska gränsen. Frågade om jag fick ställa cykeln på deras bakgård, det gick bra. Tullarna var mycket hyggliga och bjöd på kaffe.
Att ta båten och gå 3 km tyckte jag skulle vara fusk. Nu har jag med fotkraft tagit mig hit, så då får jag fortsätta med det. Går först 1 km till parkeringsplatsen, där vandringsleden börjar, och sen 11 km genom Malla nationalpark.
Det var en vacker led förbi ett stort vattenfall, som såg lite annorlunda ut, då vattnet fick fritt fall, liknade en jättestor dusch. Stigen var mycket knutig och blöt på sina ställen, så man måste se var man sätter ned fötterna. Det tog därför lång tid att gå, men mötte många som tagit båten först och sen vandrade tillbaka.
Till slut var Treriksröset nått, svettigt att vandra när termometer visar högre än trettio. Det återstod bara att fotografera det som hägrat framför mina ögon i tre veckor och fyra dygn, plus hela vintern av planering.
Summeringen kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar