tisdag 27 september 2011

Katten spinner

Låt mig börja med tacka för Johns kommentar, roligt när min blogg kan uppmuntra. Detta är min mening med skrivandet att få fler att upptäcka nöjet med cykeln. Välkomnar fler kommentarer, även kritiska.
Varför spinner katten? Denna fråga besvarades i ”Radio Malmöhus”, med att en av orsakerna var att läka. Katten är av naturen lat och jagar från stillastående, snabbt en kort sträcka. Då uppkommer bristningar i musklerna, dessa läks när katten spinner. Dessa vibrationer ökar blodgenomströmningen i musklerna. Vad har nu detta med cykling att göra?
Jo, när jag gick med rollatorn på kullersten, märkte jag att darrningarna tog bort de stickande känslorna i händerna. Den positiva effekten varade en bra stund, men återkommer. Nu när jag kan cykla igen, har jag märkt samma fenomen. När man cyklar blir det ju små vibrationer från styrstången och sadeln, tror det läker. När jag började med cykelträning för drygt tio år sedan hade jag dubbelslag på hjärtat, något som nu upphört.
Kanske är det vibrationerna vid cyklingen som botat mig?
I går hörde jag att träningsformen ”spinning”, kunde hjälpa mot migrän. Då måste även cykling hjälpa, här får man också frisk luft på köpet.
”Cykla bör man annars dör man, cykla gör man lycklig dör man.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar