onsdag 14 juli 2010

Hälsoresan del1

Ja, så skulle man kunna kalla årets tur! För mig långfärdscyklisten har hälsotillståndet sannerligen förbättrats sen jag började med cykelsemester. Hälsa är också något jag önskar er alla, om ni inte provat på långcykling än, hoppas jag inspirera er. Jag skriver om hur jag som nu vältränad genomfört mina turer, men alla skall givetvis cykla efter egna förutsättningar. Men hoppas ni kan dra nytta av mina erfarenheter.
Nu till årets cykeltur från Skåne upp till orterna mellan Vänern och Vättern (29/6-9/7 2010). Turen blev inte så lång som i fjor, men bjöd på många upplevelse. Under hela turen såg jag mycket intresseväckande, men kommer bara skildra särpräglade intryck.
Cyklade upp till Ulricehamn på småvägar och på turistbyrån fick jag reda på att det gick banvallsleder till Falköping, Tranemo och Borås. Fantastiskt, det hade jag inte väntat mig! Cyklade en bit på den sistnämnda sträckan till Hökerum, skönt att bara kunna njuta av den vackra naturen utan att lyssna efter bilar med ett öra. Återupptog småvägscyklingen upp till Grästorp och ut till Vänern.
Butiken i Såtenäs serverade pling-mat (mikrovågsugn som kunde värma inköpt mat), mycket bra affärsidé.
Lidköping överraskade med en vacker kanal att cykla vid och Husaby kyrka var originell på vägen till Kinnekulle. Efter mycket sicksackande kom jag via Kristinehamn och Karlskoga till Finnerödja.
Håller kurs mot Töreboda, men hur undviker jag väg E20? I Gårdsjö, upptäckt jag en väg över järnvägsövergången, som gick till Åsebol. Påträffade denna lilla vackert plats belägen vid sjön Unden. Kom ut på en asfaltväg som tog mig till ett café i Älgarås. Där hade en man Thure Elgåsen som bl.a. skapat Tivedens nationalpark, haft sitt hem. Ett äldre hus med gräs på taket fanns också på tomten, där hade han samlat många fina kulturvärdefulla saker.




I Töreboda åkte jag över Göta Kanal i en av världen minsta färjor, för femtio öre. Den såg ut som en stor låda och drevs med att en flicka drog den i ett rep, över kanalen.

Cyklade sen längs Göta kanal, rekommenderar alla en sådan cykeltur (cyklar går att hyra i Töreboda).
Nämnas kan också det lilla Franciskus kapellet inrymt i en potatiskällare vid Varv.
Tog mig in till Falköping, vid Bangatans södra del, där såg jag skylten till banvallsleden mot Ulricehamn. En cykelled utan uppförsbackar och med dämpad motvind på grund av delvis skogsbeklädda sidor, som jag varmt råder er prova. Varför inte ta cykeln på bilen eller hyra vid leden?

Mer om utflykten som jag gjort kommer inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar