torsdag 11 juli 2013

Nyköpings diskriminering

Bytänkande bland de styrande i Nyköping är liknande som i de flesta kommuner (angående Bloggskribent: Björn Åslund Nyköpings inlägg). Ingen vägvisning för cyklister ut ur kommunen, bara för bilar till större vägar, Turligt nog är de flesta invånarna vänliga och hjälpsamma. Några trevliga personer hjälpte mig finna Arnö och där vid t-korset kom en glad tjej och visade riktningen till Oxelösund. Hon arbetade på ett gym bara för kvinnor, låter diskriminerande mot män, men behövs kanske. Jag besökte även Friskis & Svettis i Nyköping, en ljus trevlig anläggning, här är alla lika oavsett kön och nationalitet.
Cykelvägen mellan Arnö och Oxelösund var endast för inbördes beundran. Det vill säga, från cykelbanan kan man inte se när man kommer till Oxelösund och vad värre är, vägen till Nävekvarn missar man. Bymentalitet på högsta nivå och så lång från globalt tänkande det någonsin går.
Hur skall man kunna få fler att cykla när det är så svårorienterat som det är för cyklar här i Sverige. I Danmark kan cyklister följa ett nummer till vilken plats som helst i landet (globalt tänkande).
Att jag sen älskar Sverige och själv vill med hjälp av trevlig ortsbefolkning klura ut vart man skall trampa, är en helt annan sak. Liknar Danmark med ett korsord, där man har rätt svar sidan om sig. Men för att generera mer cykelåkande till arbete och fritid fodras att det är lätt att finna vägvisning till grannkommunen, något sällsynt i Sverige. Det skull föra med sig bättre och friskare luft och förhindra många välfärdssjukdomar.

Eftersom jag undvek cykelbanan, kom jag till Nävekvarn. Träffade där en trevlig cykelintresserad tjej som jag hade ett trevligt samtal med, senare kom även två glada damer cyklande från Säter. Denna vackra väg trampade jag sen och tog färjan till Skenäs (bilden).
För övrigt var denna dag min första regnrusk dag för i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar