tisdag 4 juni 2013

Kullaleden

Här på bloggen har jag även uppmärksammat äventyrliga vandrare. Jag har själv en bakgrund som fjällvandrare, men i en olycka 1989 skadades hälen. Sjukvården har bara erbjudit skoinlägg, vilket inte hjälpt. Men i höstas blev jag opererad och hoppade på ett ben i tre månader och resultatet blev över förväntan. Har nu tränat upp foten på en del mindre vandringar.
I lördags var det invigning av den nya 74 km långa Kullaleden, med att en Papegojfyr tändes på Kullaberg. Vandringsleden (som ingår i Skåneleden) går från Helsingborg via Kullens fyr, till Utvälinge, längs strandhedar och över ett fantastiskt berg. Här finns även en underbar utsikt med grottor, ett eldorado för vandrare och naturälskare.
Jag passade på att inviga min nya fot med att vandra 25 km dit. Vilket tog sitt attribut med hunger och en tupplur (se bilden), innan jag fortsatte ytterligare 15 km. Foten klarade det strålande, men fick lite träningsvärk i benen. Påminner mig om att cykelmuskler inte är samma som vandrarmuskler.
Men tro för den delen inte att jag kommer att överge långfärdscyklingen, har bara fått ett bredare register.

1 kommentar: