söndag 13 december 2009

Om en äventyrare

Hej på er alla som gillar cykling!

Hoppas ni har uppskattat mina skildringar om att långfärdscykla. Håller mig mest i Sverige, ty min ålder begränsar språkkunskapen. Även allemansrätten får mig att välj Sverige.



Måste förtälja om ”Landet runt” på TV, den 12 dec. Här visades en riktig äventyrare från den högre skolan. Stellan Johansson heter cyklisten som snart besökt hela världen. Läs hans hemsida. Hans färdvägar är ofta svårframkomliga, men skriver om fascinerande upplevelser.


I och för sig behöver man bara försöka cykla in i Stockholm för att få svårtillgängliga och steniga äventyr.
Här kommer ett utdrag från SVT-Text-TV 2009, (skulle kunna tro det var från 1909).

113 SVT Text Söndag 13 dec 2009
INRIKES Publicerad 13 december

Stockholm satsar minst på cyklister

Stockholm, Värmland och Västmanland är
de län där man tänker satsa minst på
cyklisterna de närmaste tio åren.
I Stockholm tänker man investera fem
procent av infrastrukturmedlen på
cykelvägar, 17 kronor per invånare.

I Skåne satsar man tre gånger så
mycket enligt en undersökning gjord
av organisationerna "Svensk cykling"
och "Föreningen bilfria leder".

Trodde att uttrycket om Stockholm som ”Sveriges baksida”, bara var elaka yttrande.
I dessa miljödebatternas tidevarv antog jag att utvecklingen infunnit sig även där.

Nu börjar vintern även ta fart här i Skåne. I nästa blogg skall jag ge lite råd om vintercykling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar