lördag 25 juli 2015

Cykel på tåg

Nu är vi, min trogna kompanjon cykeln och jag hemma igen! Vill delge här är hur man reser med cykel genom Sverige!
Jag åkte i onsdags kl 13:32 från Slagnäs i Lappland, med Inlandsbanan och anlände kl 21:06 till Östersund.
Torsdagen kl 7:45, var jag ombord igen på Inlandsbanans södra del, här blev det också guidning ner till Mora.
Härifrån hade jag tänkt cykla hem, men ett kraftigt regnande gjorde att jag sökte alternativ. Men trodde inte man kunde komma söderut på tåg, i sällskap med en cykel. Då fick jag en glad överraskning! Tågåkeriet i Bergslagen som har trafiken Mora-Göteborg, tar med cyklar!
Göteborg C, köpte jag biljett för mig och en halv för hojen på Pressbyrån till SkånetrafikensÖresundståg”, till Helsingborg. Vid avgången 22:40, visade sig att tåget bara gick till Halmstad. Där är det svårt ordna boende mitt i natten med cykel, steg därför av i orten Åsa för att övernatta i en skogsglänta. På morgonkulan fortsatte jag på samma biljett hem.
Lite oflyt mot slutet, men jag kunde åka tåg med cykel genom hela Sverige. Med facit i hand, skulle jag gjort nattuppehållet i Karlstad, då hade allt fungerat bättre.
En glädjande nyhet för alla cyklister, Tågab börjar den 10 augusti även med trafik till Stockholm. Ser fram mot att fler orter får samma möjlighet att utnyttja tåget. Med stängda verkstäder, sjukdom eller annat akut, är tillgången på tåg en trygghet för oss cykelåkare.
Summering om man tänker börja cykla från en ända av landet till den andra.
Med cykel på tåg, kan du ta dig mellan Svedala med Skånetrafiken (26 km från Smygehuk) till Göteborg och vidare med Tågab till Mora. Tag sen Inlandsbanan till Gällivare. Buss som tar cykel via Svappavaara, till Karesuando. Slutligen på finska sidan, tag cykeln på bussen till Kilpisjärvi. Där kan man i norra ändan ta båt eller vandra, till Treriksröset.
OBS, där båten avgår i Kilpisjärvi, på andra sidan av vägen är en servering, där på vindsvåningen kan du förvara din packning.

1 kommentar:

  1. Tack för tipsen, det kommer säkert att glädja många
    Lars

    SvaraRadera