söndag 1 september 2013

Cykelolyckor

Värnamo Nyheter 2013-08-31 14:32
Kvinna skadad i cykelolycka i centrala Gislaved.
Två cyklister kolliderade i centrala Gislaved, den ena cyklisten, en äldre kvinna, slog runt över styret och landade på huvudet. Hon fördes till sjukhus.
__________________
Polisen.se 2013-08-31 13:46, Cykelolycka, Värpinge, Lund
Två cyklister förs med ambulans till sjukhus efter en trafikolycka på Värpinge bygata.
__________________
Tidningen HD 21 juni 2013 kl. 04:02
En 41-årig man vårdas vid Lunds universitetssjukhus för svåra skallskador efter att ha kraschat med sin cykel in i en betongpelare.
__________________
Flera cykelolyckor med svåra skador har inträffat häromkring.
Ofta får man läsa tråkiga nyheter om skadade cyklister och i år har dessutom 15 cyklister fått sätta livet till. I all statistik är mörkertalet stort. När det gäller cyklister är den sannolikt mycket högre, enligt min erfarenhet.
Frågor jag ställer:
  1. Vid dödsfall, kunde cykelhjälm hjälpt?
  2. Varför får man sällan läsa hur det går för de skadade med rehabiliteringen?
  3. Varför hände olyckan, kanske finns någon trafikfälla?
  4. Varför utreds inte olyckscykelns tillstånd, kanske konstruktionsfel?
En del vill inte se sanningen i vitögat. Åker man av cykeln med huvudet först, tar huvudet smällen. Cykelhjälmen kan då som i mitt fall vara skillnaden mellan liv och död, som jag skrivit om tidigare. Då tolkar vissa cykelbloggare de som jag vill ha en hjälmlag, men jag tror inte på tvång. Däremot tror jag på upplysning och fakta om fördelarna med hjälm och inte ett hysteriskt, onyanserat, fördömande av allt om cykelhjälm.
T.ex. skriver en, "stroke är brist på vardaglig motion". Sant, men dom har själv valt den risken. Samma bloggare fortsätter sen om hur kort tid statistiskt (det är givetvis många skrubbsår) en cyklist vistats för vård. Vad hjälper det alla dem som varje år invalidiseras på grund av vilseledd fakta?
Skall man på lång sikt få fler att cykla,
är  Cykelhjälmen en vinnare .

2 kommentarer:

  1. Tror inte det finns något mörkertal alls när det gäller dödstal vid cykling. Det är ganska klart vad som har hänt när man dör på cykel, men du kanske menar olyckor där man tar en smäll och går där i från oskadd.


    Burr för cykelhjälm.

    SvaraRadera
  2. Bästa Erik, mörkertal kan vara t.ex.
    1. Någon skadas men inte uppsöker läkaren, men kanske har kroppsskada i långa tider efteråt.
    2. I dag har en cykelolycka inträffat nedanför en brant backe i Helsingborg. Enligt uppgifterna färdades cyklisten i hög hastighet vid krocken med en bil, tack och lov skall skadorna vara lindriga. För den delen behöver inte olyckan berott på vårdslöshet. Det kan lika bra vara ett konstruktionsfel på cykeln som gör den manöveroduglig. För en jag känner lossnade styret på samma plats precis när han kommit nere. För en vek sig halva cykelstyret vid starten. I ett par för mig kända fall, har tappen som hållit bakhjulsbromsen på plats fått cykeln att skena. På framhjulet på min fyraåriga inte vinterkörda Skeppshult cykel kröks framgaffeln i en kraftig hålig nedförsbacke, med endast tur överlevde jag tack vare cykelhjälmen (se tidigare bloggar). Hade jag omkommit, skulle det bara skrivits, dog efter vansinnesfärd. Sanningen var att jag skulle åka extra sakta nerför backen för att finna en lägerplats för natten. Cykelbromsen kapsejsar och hastigheten ökar okontrollerat. Drar man felaktiga slutsatser som polisen gjorde i mitt fall, blir det också ett mörkertal.
    Gert

    SvaraRadera