Tänk,
under denna rubrik kunde inget skrivas om man bott i Danmark. Inte för att ytan är liten, utan här
samarbetar kommuner och cykelföreningar. Genom hela landet går välmärkta
cykelleder på oftast fint underlag. T.ex. när du anländer till Helsingör med
färjan står denna skylt.
I Tyskland och stora delar av Europa är förhållanden lika.
Nu är vi i Sverige. Har en kommun
cykelleder, aktar dom sig för att visa cyklister till nästa kommun. Dom tycker
tydligen, vi skall ha förtjänsten inom orten. Därför blir det ödsligt på
lederna och intäkten för kommun minus, sen statistiskt påstås ”Sverige är inget
cykelland”. Så fungerar det när de styrande befinner sig på samma nivå som
barnen i sandlådan.
Mycket bättre är inte de olika
cykelorganisationerna som är som hund och katt. Motsatsen, exempelvis SVT text
kan visa T4 tablån och vice versa. Varför kan inte en förening hänvisa till den
andras uppgjorda leder, istället för att bara kritisera varandra?
Om vi inte
lär oss samarbeta här i landet, kan inte cykling bli ett något stort.
Men ha tröst,
Sverige är ett underbart äventyrsland. Tag med en liten kartbok,
orienteringskartor får inte plats, för då är du inte på en långtur. När du
kommer fel (för det gör du i tätorter även om du är duktig kartläsare) finns
många trevliga människor som gärna visar dig bästa vägen och beskriver bygden.
Här har vi vår allemansrätt som gör det möjligt att tälta över natten i skogen,
långt från allt oväsen på campingplatser.
Hoppas vi
syns någonstans i Sverige.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar