fredag 13 januari 2012

Förkylningstider

Så kan man benämna denna årstid då näsan rinner för många. Tack och lov lyser snön fint med sin frånvaro här i Skåne, men den kommer nog snart.
Läste i tidningen ”Kvällsstunden” om anledningen till att vi blir mer sjuka på vinterhalvåret. Vi tränger ihop oss mer inomhus i stället för att promenera eller cykla. Så är nog fallet, motionera bör man undvika med infektion i kroppen, kan skada mer än den hjälper.
Om man nu känna att någon åkomma är på väg har jag en huskur som säkert hjälper. När jag börjar känna mig krasslig sätter jag upp värmen i sovrummet till mellan 25 till 30 grader. Där stannar jag till förkylningen är ett minne blott, kan ta allt från några timmar till nästan en hel natt. Många ryggar och säger att dom inte kan sova i den värmen, precis som om dom kunde det med rinnande näsa. Något som snabbt upphör i hög temperatur och efter knappt ett dygn är jag på cykeln igen. Tänk förut var jag förkyld fler gånger om året i långa tider.
Varning, vid hosta förvärras hälsan vid hög temperatur, sänk den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar