tisdag 21 juli 2009

Tältet

Kommentar till bild 3 i vinjetten.

Tältar mesta i skogen, när jag är på en cykellångtur. Detta betyder frihet och oberoende och är nästan oumbärligt, åtminstone om man skall kalla cykelturen för semester. Att köra mellan vandrarhem och camping, betyder stress.
När jag cyklar, lyssnar jag på kroppen.
Säger den kör, kan det bli många mil, då vill jag inte bli avbruten av bokat boende.
Nästa dag utmattad, med flera raster kan man cykla vidare. Nu utan pressen, jag måste vara framme till en bestämd tid eller plats.
Totalt cyklar jag lika långt som övriga boendeformer, men att utnyttja kroppssignalerna, vind, regn och midnattssol, är vilsammare.
Är det inte farligt i skogen med björnar och vargar?
Om man är på fel plats, är det farligt var du än befinner dig. I tätorter är det dagligen våld, men där tvingas vi leva.
I skogen är djur normalt inte farliga för oss, vi står inte på deras matsedel, om vi bortser från mygg och fästingar.
Episod 1: Klampande björn utanför mitt tält, mitt i natten. När den luktade människa, blev det tyst, sen hörde jag hur den smög bort. Så försynt hade inte en homo sapiens varit. Att det var en björn, såg jag på spåren utanför tältet efteråt.
Episod 2: Jag hörde ett kraftigt prassel vid ingången på yttertältet. Snabbt ut, där fanns ingen. Det återkom så fort jag kom in i tältet. Till slut bestämde jag mig för att markera som hundar gör. Sen blev det tyst, på morgonen när tältet fällts, hördes prassel i löven, en liten mus tittade på mig. Jag bad om ursäkt, vi hade tydligen fått samma ingångsplats.
Episod 3: På morgonkvisten, en stor fågel kom flygande rakt in i tältduken. Sen försökte den sätta sig på tältet, men gled ner. Detta hände flera gånger om igen. Tydligen hade jag placerat tältet precis där en fågel brukade flyga.
Lärdomen, se bara till att din lukt finns runt omkring dig genom att t.ex. omfamna träden.
Sen vill man ju alltid finna en ren välvårdad skog, att lämna den lika prydlig är ett måste. Bara lite nedtryck gräs får synas efter mig.
Dusch och tvätt, kan man göra på t.ex. en camping, om inte åar och sjöar finns. Tvätten som är sparsam, kan torkas hängande på cykeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar