onsdag 31 augusti 2011

Livsfarlig cykelbroms

Trevligt när någon diskuterar mina inlägg, de jag skriver kan lätt misstolkas. Vill som svar påpeka att cykeln inte kört på något, framhjulet är fortfarande oskadat, inga rispor finns på hjulgaffeln hellre.
Här vill jag visa vilken kraft det blir, med olika bromsanordningar.

Bakbroms i trampan på cykel.

Lägg märke till en viktig detalj för att bromsen skall fungera, skulle skruven släppa, är det kris.

På ett framhjul kan finnas fälgbromsar en ganska säker broms om den är rätt justerad.

Nyare cyklar har ibland broms i hjulnavet. Då är det en liten platt stång från hjulet, som går upp en bit på framgaffeln. Liknande finns på bakhjulet, som griper fast i ramen.
Livsfarlig konstruktion.
Vid bromsning tar bara 12 cm på ena sidan av gaffeln upp hela energin. Från 12 cm upp på gaffeln till hjulets underkant mot vägen, blir det som en hävarm. En ofantlig kraft som förstärks av utförsbacke och håligheter i vägen. Här kan även en liten sten framför ett bromsande hjul, få en sådan tvärnit, att det blir gaffelbrott.
Där jag körde nerför, var det grusväg med håligt underlag som säkert medverkat till förloppet.
Men skall inte en dyr cykel, som är köpt för att klara påfrestningar, fixa sådant?
Denna typ av broms är någorlunda ny och många cyklar bara inom tätorter, men vad händer när cyklarna blir några år?

Välj fälgbroms om ni tänker cykla med packning eller har branta vägar. Om jag fortsätter med långfärdscyklingen, skall cykeln ha tre bromsar, fotbroms och fälgbromsar på båda hjulen.

Välkomna med kommentarer och frågor, vill gärna få lite tankeutbyte. Det går också mejla mig på gert.data@hotmail.com
då kan jag skicka fler bilder på olyckscykeln.

2 kommentarer:

  1. Jag skjutsade en polare nerför en riktigt brant backe på min cykel förra året. Nedanför backen fanns en bilväg.

    Bromsen var av sån typ som på den första bilden. Skruven gav vika och ut i vägen for vi, utan bromsar. Som tur var kom ingen bil - men definitivt livsfarligt.

    SvaraRadera
  2. På min mammas gamla Husqvarna som vägde 40 kg + 40 kilos packning stog jag på bromsen hela vägen ned från Sonfjället. När jag kom ner rykte det otroligt mycket från baknavet, men det höll !

    SvaraRadera