söndag 18 mars 2012

Ny cykel

Efter förra årets gaffelbrott på en Skeppshultcykel av märket Elit, har jag nu köpt en ny cykel på Biltema, kostnaden cirka en tredjedel. Kvalitén är okänd, men sämre kan den inte vara. Läs mer i mina bloggar från ifjor.
Skeppshultcykeln (finns även på andra märken) har en broms i hjulnavet fram, som tar upp all kraft vid inbromsningen 12 cm upp i ena framgaffelns infästning. Här finns även ett hål för t.ex. framlampa eller väskhållare. Godset utmattas för var gång man bromsar, till slut böjs framgaffeln bakåt.
En cykel med denna bromskonstruktion skall bevisligen, ledas nedför en backe och skrotas innan rosten gjort entré.
Skeppshult själv om sin cykeln Elit, på hemsida:
Vill du ha en cykel som du kan göra lite vad som helst med? Dra ut på en träningsrunda bara för att det är kul. Glida fram den första sommarkvällen med en picknickkorg på pakethållaren. Vi kallar vår Elit för lagom extrem. Du hör själv; en cykel där motsatserna förenas. I grund och botten en cykel åt det sportigare hållet, men som du samtidigt kan glida fram med utan att "bryta ryggen".

Ha, Ha, "bryta ryggen", de enda sanna i den reklamen är "cykel där motsatserna förenas".
Skeppshult har nu renoverat min Elit, men vill någon köpa den?
Låser den numera bara för att ingen skall bli skadad av den!

4 kommentarer:

  1. Verkar som att du kan få liknande problem med cykeln från Biltema enligt test hos råd&rön


    "Även på en cykel från Biltema gick framgaffeln sönder i ett tidigt skede av testet. Sprickan uppstod vid ett förborrat hål, visar SMP:s granskning. "Dålig ingenjörskonst" kommenterar Christian Wetterberg"

    http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/cyklar-och-tillbehor/Cyklar-3-7-vaxlade-2005/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problem kan man få, frågan är hur mycket pengar man skall betala för att få problem? Jag skrev bland annat "Kvalitén är okänd, men sämre kan den inte vara".
      På Råd & Röns test, hur den går till är ett stort frågetecken. De skriver "sprickor kan uppstå på ställen där de inte syns med blotta ögat”. På en Skeppshults cykel Elit, kan man på framhjulet se med blotta ögat (se bilden) skruvhålet sidan om där all kraft kommer vid inbromsning. Prata om tickande bomber, titta på verkligheten inte på dåligt gjord test.
      Under rubriken "Rostangrepp" skriver Råd & Rön, "Bäst resultat när det gäller framgaffeln fick Skeppshults cykel Elit och Tunturis Park Café". Detta gällde rost, men min Skeppshults cykel Elit, hade inga rostangrepp. Den hade bara gått på sommaren på några långturer, ca: 700 mil, annars varit inomhus.
      Långfärdscyklisten

      Radera
  2. Länken till testet ovan är ju historia. Här finns ett nyare test som visar att Biltema höjt ribban väsentligt när det gäller hållfastheten på deras cyklar:
    http://www.radron.se/tester/bil-fritid--familj/cyklar-och-tillbehor/trevaxlade_cyklar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Råd & Rön kan inte säga eller vet inte hur testerna går till. Enligt de svar jag fått av dem utförs den enligt internationell standard, men de vet inte vad internationell standard är. Nej Råd & Rön verkar inte seriösa.
      Tog då kontakt med Svensk Maskinprovning, som gjort testen, där var det lite bättre ordning. Det var europeiska standard det handlade om och där blev dom mycket intresserade av felet på min Skeppshultcykel. Dom tillstod att när det gäller nyare konstruktioner som denna frambroms kanske inte testmetoden är den rätta. Han efterlyste fler cyklar med denna bromstyp som kapsejsat, för då kunde han äskad mer pengar att testa bromsen. En svårighet i sig, hade jag inte överlevt, skulle ingen rapporterat olycksorsaken. Detta förstår jag bl.a. på polisens agerande, det skulle behövas en haverikommission.
      Ett problem med testen är att framhjulet inte tvärnitar vid bromsproven, därför att nya cyklar är gjorda för att inte tvärnita. Men när man i en brant backe kommer ner i en håla, tvärnitar cykeln, det är då hela kraften kommer på framhjulsgaffeln. Samtidigt måste provet göras med ökat tyngd på styret, samtidigt som cykeln går ner i hålan.

      Radera