söndag 25 mars 2012

Svenska berättelser

Påminner, klicka här ovan på ”Cyklat Smygehuk-Treriksröset”, för att se de som trampat den sträckan eller omvänt.Sveriges radio P1 har en serie ”Svenska berättelser”, här kan man höra många trevliga historier.
Speciellt, ”Jag vaknade som nyfödd” av Jonas Cederling 33 år, vill jag ni ger er tid att lyssna på.
Hans väska fastnade i framhjulet på cykeln och sen utan hjälm hände olyckan. Efter några dygn i koma vaknar han upp halvförlamad, med grav hörselskada och förlorat minne. Han berättar gripande, om sin svåra tid tillbaka och bestående minnesförlust.
Tänker tillbaka på den tid då jag var stor motståndare till cykelhjälm, precis som bloggaren Erik Sandblom. Även min fantasi var outtömlig med argument mot att bära hjälm. Året efter jag trampat genom hela kungariket Sverige 2006, fick jag i Borås, mig en rejäl tankeställare. Där fick jag se, med egna ögon, hur en flicka sakta cyklande fick en kasse i framhjulet och flög huvudstupa över styret. Lyckligtvis var hon inte 15 och bar lagenligt cykelhjälm, detta räddade hennes liv.
Man skulle kunna säga att hon även räddade mitt liv (efter 2012 års cykelkrasch), för därefter började jag inse fakta.
Skulle gärna vilja tacka denna okända, förståndiga, nu kvinna!
Jag vill inte vara någon moralpredikare, var och en måste själv bestämma. Åldersgränsen för hjälmtvång tycker jag dock borde höjas, barn faller lättare för grupptrycket och behöver lagligt stöd.

2 kommentarer:

  1. Hejsan Gert! Kul att du tog dig tid att lyssna på radioprogrammet och gillade det. Jag har tillhört dom som inte cyklat med hjälm för att jag tyckte att jag är så pass vaken att även om jag faller bör kunna parera det snyggt. Det gör man inte, i alla fall inte om man får en väska i hjulet för det hinner man aldrig se och förbereda sig på. När jag cyklade i skogen och ibland höll upp mot 70km/tim så hade jag hjälm, för det var mer väntat att en vurpa skulle kunna ske. Det som följde efter olyckan var ingen rolig tid om man jämför med det som varit, för allt togs bort från en! Jag slet av en nerv till armen som gjorde att jag inte kunde lyfta armen på 3 år, mycket tack vare en stor operation!!! Den olyckan hade skett även om jag hade haft en hjälm. Jag har fortfarande stora svårigheter med högerarmen, både att lyfta och allt som har med finmotoriken att göra. Det gör att jag nuförtiden gör nästan mer saker med min vänsterhand.
    Jag skulle kunna prata om svårigheter länge, framför allt pga min hjärnskada, men även arm- och hörselskadan. Visst skulle jag vilja få allt ogjort men då hade jag faktiskt inte fått en chans till en nystart. Tyvärr en väldigt dyr erfarenhet som jag inte vill att någon ska gå igenom. Däremot så vill jag få er att ta till det jag vunnit genom olyckan.
    Oavsett om ni vill cykla med eller utan hjälm så skaffa en bra försäkring, för det är värt varenda öre.
    Jo, lyssna gärna på programmet och läs även kommentarerna på radios hemsida dit länken går. Jag har försökt att svara på dom flesta kommentarerna och frågorna för det är mycket som inte kommer med på bara 29min och speciellt med en producent som väljer vad han vill att lyssnarna ska höra.
    Men jag hoppas ni tar er ut och njuter oavsett hur ni gör det!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas!
      Tack för svaret, det var verkligen intressant att höra din berättelse. Inser hur mycket tur jag hade som överlevde, utan större men. Du hade inte riktigt samma tur, men även du fick behålla det viktigaste, livet. Du har haft en lång väg tillbaka och kanske kan du inte bli helt återställd. Tror dock, med tiden kan du lära dig att kompensera ditt handikapp, detta visar bland annat din fina berättelse.
      Gert

      Radera