söndag 1 april 2012

U-landet Sverige

Läste på DN.se om Sveriges 2+1-vägar, Cykelfrämjandet anser att detta gör Sverige till ett sämre cykelland.
En åsikt jag delar, men det allra värsta är kanske att man inte kan planerar en långtur i vårt land. Det saknas kartor på vilka vägar som har vajerräcke, så man kan förbereda sig. Allt här är en överraskning, vägvisning mellan olika kommuner är obefintlig, med något undantag. Turistbyråernas information är bara för den egna kommunen, inte lämpliga cykelutfarter till annan ort. Hade vi inte här i U-landet Sverige, haft en mycket hjälpsam befolkning, som visar oss långfarare tillrätta, skulle jag för länge sedan givet upp det här med långcykling.
Detta med 2+1-vägar, anses som trafiksäkert, men det är det nog bara kortsiktigt. På lång sikt tar man bort kunskap om hur man kör om på vanliga vägar, så snart behövs alla vägar byggas om.
Det enda vi får är ett land som inte går att cykla i. Dör gör vi i sjukdomar på grund av allt stillasittande i plåtlådorna.
Cykelleder har förvisso Cykelfrämjandet, bra. Men att trampa samma krokvägar som i fjor först, innan man kommer till årets etapp är det inte många som förmår. Jag vet ganska många genvägar, lämpliga för cykel. Skall i kommande inlägg påvisa några.

2 kommentarer:

  1. Tjenare du! Jag känner igen mig i de du skriver om. Jag cyklade ju genom hela Sverige med enhjulingen. Å de var ganska tufft att hitta bra vägar kan jag ju säga.

    Nu ska jag cykla genom Europa på enhjuling. Så jag rekommenderar starkt att du går in på min nya hemsida http://www.unicycling4love.com/se och gillar min facebooksida:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej du enhjuling!
      Det var intressant att följa dig genom Sverige i fjor. Kul att du upptäckt glädjen med cykel och tänker fortsätta på den inslagna vägen. Visst vill jag följa dig i år också.
      Lycka till! Gert

      Radera