tisdag 17 april 2012

Rankning av kommuner

På Svt.se hittade jag en fråga som Cykelfrämjandet ställt till 4 757 cyklister. "Hur cykelvänlig anser du att din kommun är med avseende på cykelvägar, cykelparkeringar och trafiksäkerhet?" Som man frågar får man svar, hur skall dom som inte cyklat mer än i sin egen kommun kunna ge ett rättvist svar. Enda sättet är, låta personer som aldrig tidigare besökt orten cykla in till centrum och ut, i olika riktningar.
Cykelfrämjandet utnämner även årets cykelkommun varje år. Tänker på år 2004, då Norrköping presenterade sig med stora affischer om utnämningen. Norrut fanns en fin skyltad väg längst en sjö. Men en halv mil innan Simonstorp fortsatte skyltningen ut på en wire-väg. Skulle jag vända var det lång väg tillbaka och sen många mils omväg. Med begränsad tid var jag tvungen ge mig ut där. Till Cykelfrämjandet (som jag även är medlem i) försvar kan sägas, det är inte utan svårighet man i Sverige hittar värdiga kommuner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar