söndag 17 juni 2012

Åmål till Karlstad

I höjd med Stockholm är Sverige söndertrasslat med större insjöar. Detta bälte har många svåra passagen för cyklister.

Del 1
Åmål - Karlstad
Hur undviker man vajervägen?

Från centrum cykla norrut, vid Bergängsvägen, tag cykelvägen markerad som cykelbana under väg 45.
Följ en bit, sen under väg 45 igen följ fin cykelbana som övergår till mindre väg. Cykla rakt fram förbi ICA affär, genom centrum i Säffle. Vid ett trafikljus sväng höger mot Ekenäs. Efter någon km, vänster mot ”Hög”, vid korsväg rakt fram en liten bit, sen vänster ”Kocklanda”, grusväg. I Värmlandsbro, trekanten, sväng höger, vid större väg (ej E18) cykelbana rakt fram. Strax innan E18 sväng höger. Vid södra infarten till Grums, tag vänster längs cykelvägarna förbi affärer.
Håll ögonen på väg som går åt höger, du ser där ett T-kors och skylten ”<25_Karlstad” och ”Centrum>”, cykla mot Karlstad. Innan E18 och mack, höger runt macken, tunneln under E18, följ cykelbana och under E18 igen.

Vid korsväg (Svalvägen) tag till höger ner för en brant backe, sväng vänster följ sen cykelvägen längs vattendraget. Sväng efter längre sträcka mot ”Segerstad” och ”Trossnäs”. Innan Karlstad, när du passerat viadukten, tag cykelbanan innan E18.

Del 2 Karlstad till Åmål
Följ en cykelbanan norr om E18 och under viadukten. Sväng mot ”Trossnäs”. Cykla ett par hundra meter mot Vålberg, sväng mot ”Segerstad”. Cykla inom ”Norsbron”, i samma kurs, över bron. Bry dig inte om gröna ledmarkeringen, följ längs vattendraget.

Vid extra hög bro, ta höger uppför en brant backe, VIKTIGT håll höger spår uppför backen. När du kommet upp (Svalvägen), tag vänster till en tunnel under E18. Rakt fram till nästa tunnel, runt macken kör till större väg, vänd till vänster (ej mot tippen). En liten bit fram kommer en väg till höger, bilister därifrån kan läsa ”<25_Karlstad” och ”Centrum>”, sväng höger här, sen kort efter vänster förbi affärer. Passera Grums industrier, söderut vänder du mot Liljedal och Värmlandsbro. Där vid trekanten, sväng vänster och kör rakt fram på en grusväg. Sen höger, efter en liten bit, rak fram i korset, sen höger mot Säffle.
Genom centrum, tag vägen till vänster mellan tornen. Cykla sen rakt fram förbi ICA affär, efter en bit svänger cykelbanan, men du fortsätter rakt fram. Cykelbanan går genom skogen, under E45, vänster, en bit, under E45 och du är i Åmål.