torsdag 16 juli 2009

Hur jag äter hemmavid

Skrev i förra bloggen om mat på långturen, fortsätter på temat mat.
Börjar alltid dagen med gröt, tvi säger många, av tre skäl.
Skäl ett: Man har blivit tvingad som barn.
Skäl två: Bara havre gör den sliskig, bara rågflingor gör smaken frän.
Mitt recept som många anammat, på en god blandning till en portion.
3 delar Rågflingor
1 del Havrekli
3 delar Havregryn
Vatten, beroende av mängden flingor.
Koka den sen i mikrovågsugnen, tidsbesparande, man slipper att röra. Viktigt, ha alltid samma mängd flingor och vatten, för annars blir tiden olika i mikrovågsugnen, med risk att det kokar över. Det blir hellre inget svinn, som på spisen, där får man diska bort hälften.
På den färdiga gröten strör jag vetegroddar som ger den en speciell smak.
Skäl tre mot gröt, där häller man mjölk. Håller med om att det är en dålig kombination. Jag har övergått till "Färsk blåbärssoppa", en förträfflig smak, tycker jag. Mjölk kan man dricka till andra måltider.
Ett sådant morgonmål, gör en mätt till långt fram på dagen.
Övriga rätter är av mer varierande natur. Det finns många goda grönsaksrätter, som jag ofta äter. Men utan kött klarar jag mig inte tyvärr, det tar märkbart på orken.
Mat, helst giftfri, är viktig för att kroppen skall fungera. Istället för att banta, tror jag på att motionera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar