torsdag 9 juli 2009

Cykelsemester


Hej på dig som är intresserade av cykelsemester!

Jag skall i år, med start omkring den 1 aug 2009, försöka cykla från Treriksröset till Smygehuk.
Har cyklat upp år 2005, 240 mil på 3,5 veckor, med en mountainbike. Vill därför höja ribban, har valt min mors gamla damcykel (en DBS se bilden) och cyklar i stålfarfars anda, utan växel (utan all annan jämförelse). Om det inte blåser för mycket motvind, hoppas jag klara det på fyra veckor.
Kommer att cykla på mindre väger i möjligaste grad, det ger en naturintresserad, mest i utbyte.
Övernattning kommer att ske med tält, i skogen, lugnast så. Alternativen campingplats och vandrarhem faller på att passa tider och att man oftast blir störd. Ibland har man medvind och känner sig i extra fin form, varför då ta in på camping? Motsatsen, varför nödgas stressa för att hinna fram? Någon natt kan jag möjligen förlägga till en stuga, för att tvätta kläder. Dusch kan man alltid köpa någonstans, om inte vädret låter en utnyttja bäckar och sjöar. Frukost består av 1 liter yoghurt plus müsli, middagsmat äter jag på ett matställe varje dag. Smörgåsar, vetelängder och chokladkakor, står för övrigt på menyn.

Ser fram emot målet Treriksröset, du läser rätt. Hela vintern har jag planerat och tränat för denna färd, så där jag startar, vid Treriksröset, är målet. Sen hoppas jag att turen skall vara minst lika upplevelserik som minna övriga cykellångturer. Slutet på målet och cykeläventyret, är i Smygehuk. Ser även fram till det, men då är nöjet över och vardagen tar över.

Bloggar för första gången, ser det svårt att finna datorer att skriva på från färdvägen. Kan inte lämna cykeln med packning under någon längre tid. Men hoppas vid passage av släkt, kunna skriva en lägesrapport.

Hälsningar
Gert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar