söndag 27 september 2009

Treriksröset 2005 del 7

Norr om Vuollerim i Porsi, var ett minnesmärke över sångaren, kompositören och textförfattaren Bengt Jokkmokks-Jokke Djupbäck. Han var född här 1915 och avled 1998 i Nacka. Sången ”Gulli-Gullan” från 1963, blev hans ständiga följeslagare och signaturmelodi.
Sen var det en gräns vid samhället Polcirkeln som skulle cyklas över. Som ni kan se på bilden var där bara ett obetydligt moln på himlavalvet. Placerade hojen mot skylten. Nu skedde något märkligt, i samma ögonblick som jag tog fotot, kom en kraftig åskknall. Vädret fortsatte sen att vara vackert ännu några mil, när tröttheten kom, reste jag tältet på en liten kulle på en myr.
Sen kom ett intensivt skyfall som inte ville upphöra. Vid middagstiden var jag nästan omringad av vatten, men återupptog trampandet. Tog mig förbi Solberget i hällregn, tänk vad missvisande ett ortsnamn kan vara.
Undrade om det var likadant med nästa by ”Nattavaara”, är där natt? Jag hade ju inte sett mörker på länge. Får återkomma med det senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar