torsdag 17 september 2009

Treriksröset 2005 del 2

Så gav jag mig iväg norröver, försökte finna mindre vägar och sevärdheter. Det var i januari detta år som stormen Gudrun härjat, i Småland låg fortfarande mycket nerblåsta träd. Minns att det regnade kraftigt också en hel dag. När jag kom till Vaggeryd tog jag in på en väggkrog för att intaga föda. När jag satt och åt, kom en gubbe gående och såg min cykelskylt, sen sa han ”fy fan”. Tog sen mig igenom Jönköping och väster om Vättern och Örebro.
Söder om Lindesberg tog jag in på ett värdshus för att hålla svälten på avstånd. När gästgivaren fick reda på vart jag kom från, visade det sig att han var kusin med min bästa barndomsvän. Världen är bra liten ibland.
Till affären Svärdsjö i Dalarna kom jag sedermera, men för sent, butiken var stängd. Plötsligt bakom mig hör jag någon fråga ”är det bröd du saknar”? Vände mig om, där stod en bagarmästaren Christer Svensson (se bilden) utan för sitt bageriet ”Brödleva” i färd med att stänga för dagen. Han skänkte mig två otroligt välsmakande limpor. Kommer att berätta mer om honom i 2006 års cykeltur.
Fortsättning följer i del 3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar