tisdag 8 september 2009

Första cykelsemestrarna

Hur kan man bli en tokig långfärdscyklist?
Idag tänker jag berätta hur det började. Jag hade fyndat en cykelkärra för femtio kronor. En kompis till mig med hund kom med idén, ”Skall vi cykelluffa”? Han var svetsare och byggde en egen dragkärra, sen for vi med cykel och bilen till Bohuslän.
Här ser ni våra ekipage 1991, (min t.v.) minicykel med överlastade släpvagnar. På den tiden förstod man inte att sålla, eller tyckte ”Det finns gott om plats”.
Hur som helst, vi trampade fyr fem mil per dag. Minns hur vi kämpade med höga backar, men också den frihetskänsla som senare skulle fånga mig.
Året efter hade vi köpt varsin mountainbike, åkt båt till Oslo för att cykla hemåt. Här 1992, ser man oss vid Västkusten, mer likt vanliga långfärdscyklister. Men fortfarande har jag (t.h.) alldeles för mycket packning. En svår sak i början, vad behövs?
Jag en gammal fjällvandrare, älskade än mer friluftslivet. Min kompis däremot tröttnade på uteliv. När jag inte hade någon som ville cykla med mig, kom en del år av lättja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar