onsdag 15 juni 2011

Om rödljuskörning

Det har diskuterat på sistone om att låta cyklister köra mot rött.
Publicerad 2011-06-14, i Vi Bilägare: Trots att trafikljuset lyser rött ska bilister och cyklister få svänga höger. Det anser infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Förstår inte debatten? Varför handlar debatten, bara om cyklar, när förslaget gäller även bilar?
Jag tycker generellt att cyklar skall få samma regler som bilar.
Om man inte vill ändra det så att bilisterna måste trycka på en knapp vid passerande av trafikljus, så måste cyklisterna automatiskt få grönt rakt fram samtidigt med bilarna. Så fungera det i Köpenhamn.
Som det är i dag, rakt fram vid trafikljus:
När jag kommer fram samtidigt som en bil får den grönt, men jag får vänta tills det först blir rött igen för bilarna. Fortsätta vänta mellan bilarna på korsande väg har grönt, när sedan ljuset skiner grönt för mig får jag passera.
Skall man sen svänga till vänster, god läs om förutvarande textstycke.
Jag har förståelse för att många cyklister tvingas köra mot rött ljus. Hjälp oss bli laglydiga grönljuskörare istället.
En olikhet till, vägvisningen är för cyklister nästan obefintlig.
Vi cykling i en okänd ort, hamnar vi ofta fel, om inte cykelbanorna följer stora vägen. Skulle bilförarna ha samma visning. Istället för destination skyltar, en tavla med en bil på som betyder bilväg. Då skulle vi ha samma förutsättningar.
Vill inte att bilåkare skall behandlas annorlunda, vi är alla trafikanter och måste samsas.
Sammanfattning: Jag är för samma regler för alla.
Långfärdscyklisten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar