torsdag 26 november 2009

08 Sverige Runt 2007

Det regnade hela natten till den 16-6. Om en vecka är det midsommar och nu börjar snöflingorna komma. Undrade vart växthuseffekten tagit vägen? Tog mig upp till en byggnad vid skidliften för lunch, på samma gång som skidåkare gjorde sig klara att åka upp i skidliften.
Sen gav jag mig ut i busvädret, cyklade först upp till Norgegränsen, där var en tillsluten tullstation.

Vid Abisko var vägen torr, stämmer kanske att Abisko hör till det nederbördsfattigaste platserna i Sverige.
Efter Kiruna fick jag ta på handskarna, något som jag sällan gör på vintern hemma. Anledningen var att det hade klarnat upp. Kamperade vid en liten tjusig sjö, men fick krypa ner med hela huvudet i sovsäcken för att inte frysa. Vinden hade börjat friska i, så det kändes i tältet, det var säkert flera minusgrader ute.
Långfärdscyklisternas allfarväg, kan man benämna väg E45, förbi Gällivare, Porjus, Jokkmokk, Kåbdalis, ner till Arvidsjaur. Här mötte jag flera utländska långfärdscyklister på väg till Nordkapp. På midsommardagens morgon fick jag ett trevligt uppvaknande. Det kom en grupp renar förbi mitt tält, en med klocka kring halsen.

Efter en mindre tur, för inköp i Arvidsjaur, styrde jag mot Sorsele.
Halvvägs mötte jag ett par från Lund, dom vandrade från Smygehuk mot Treriksröset. Frågade hur länge dom vandrat, fick till svar elva år, fast bara en bit per år. Blommor och växter var deras passion, så jag förstår dem.
Lite senare kom en tjej på en EU-moped och körde om mig med ett glatt hej! Samtidigt började en mycket brant nedförsbacke, mopeden gick tydligen bara i 45, så jag rullade förbi henne. Hörde hur hon skrattade till, bli omkörd av en cyklist med stor packning.
Sorsele, var mycket vacker med många vattendrag. Västerut gick turen sen och trettiofem kilometer senare vid Åbacka, slog jag läger.
Fortsätter i nästa blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar