söndag 22 juni 2014

Riksettan R1

Jag skall i en serie bloggar kartlägga lämpliga lågtrafikerade cykelstråk genom Sverige. Visst finns det Cykelspåret och Sverigeleden, men då får man långa omvägar. Kul första året, andra året vill man snabbt passera den tidigare sträckan.
Helsingborg-Stockholm gamla E4:an
Del 1 Knutpunkten i Helsingborg till Hyllinge.
Börja vid Knutpunkten ett stenkast från bilfärjorna och cykla Järnvägsgatan-Drottninggatan norrut till Konserthuset.
Sen uppför Hälsovägen rakt fram, efter N. Stenbocksgatan välj cykelbanan på vänstra sidan om E4:an.
Fortsätt vänster om polishuset rakt fram förbi Berga Allé där du svänger höger, men håll så att E4:an är öster om, till en rondell.
Vid rondellen tag höger, men välj cykelbanan på vänstra sidan.
Nu passerar du över E4:an, parallellt med motorvägspåfarten tag till vänster på Kollebergagatan och cykla rakt fram.
Nu du kommer till den kullerstensbelagda Brohultsvägen, en bit av början på den gamla Riksettan R1 (vägen gick till Stockholm).
Fortsätt rakt fram på den östra sidan av E4:an, genom en tunnel. Här kommer den kanske bäst bevarade biten Gamla Vägen.
Trampa ytterligare en bit sidan om E4:an och du kommer via en tunnel till Väla Köpcentrum.
Tag här till höger mellan IKEA och en större väg, vid första rondellen fortsätt upp på vägrenen och cykla norrut.
Du är nu på gamla E4:an. Ibland tät trafik, men mestadels en bred vägren när inga vägkorsningar finns. Gamla R1 gick även här, men inga avtryck finns kvar.
Passera E6:an, när du cyklat över nya E4:an, tag vänster vid rondellen in till Hyllinge.
 
Mina planer för i sommar.
Jag skall fortsätta kartlägga hela gamla E4:an, ända upp till Stockholm.
Runt huvudstaden ligger nio kommuner jag inte cyklat till, dem skall jag besöka. Sen har jag cyklat till eller från, alla Sveriges 290 kommuner hemifrån. Allt för att ha mål att cykla till.
På återresan skall jag cykla via Göteborg och gamla E6:an ner.
När jag börjar på färden beror bland annat på vädret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar