onsdag 21 maj 2014

Elcyklist

Såg att man i Halmstad sökt 100 vanebilister för att kostnadsfritt låna elcyklar, kan man få fler ut och cykla är det ett steg i rätt riktning.
Nu bor inte jag där och anmälningstiden har gått ut, med det för tankarna till när jag för cirka femton år sedan började cykelträna med en vanlig cykel. Flera gånger lyckades jag komma för långt hemifrån och på hemfärden fått en kraftig motvind. Då beslöt jag mig för att köpa en elcykel, perfekt sätt att med lätthet komma hem. Detta medförde längre och längre rundor och ibland tog strömmen slut. Då fick jag ännu jobbigare hemfärder, men konditionen byggdes upp. Plötsligt upptäckte jag att min kondition blivit så bra att jag stallade in elcykeln förgått. Benmusklerna och styrkan tog över elmotorns arbete, jag kunde cykla själv.
Detta för tanken till när jag som liten skulle lära mig simma. Jag fick ett par simdynor på ryggen och mors hand under min haka. Men så släppte hon taget och jag kom underfund med att jag flöt. Efter en tid funderade jag på simdynorna på ryggen? Dom var ju inte under vattenytan, dom kan inte hålla mig uppe. Tog av dem och mycket riktigt jag kunde simma.
Kommer vanebilisterna bara underfund med ett friskare färdsätt kanske en del även provar på cykelsemestrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar