måndag 11 mars 2013

App och GPS hjälp

Har fått frågor om man kan se resvägen via en App (applikation) eller GPS. Jag har haft dator i nu tjugo år och behärskar de flesta PC-program. Det är inte många i min ålder med den kunskapen, så vill inte ses som framtidsfientlig. Men dessa två, så kallade hjälpmedel, ställer jag mig frågande till när det gäller privat långfärdscykling (äventyrscykling).
Anledningen är min erfarenhet att yngre med vana av GPS har förlorat sin förmåga att orientera sig. Min förmåga att nästan alltid komma i någorlunda rätt riktning, beror på att jag alltid har en uppfattning om väderstrecket. Något jag som barn på 1950-talet själv lärt mig, på de första cykelutflykterna hemma omkring.
Sen vill jag även belysa en av de många fördelarna att cykla här i Sverige. När man kommer trampande med en stor packning, är nästan alla människor hjälpsamma med vägvisningen. Den kontakten med ortsbefolkningen är även värdefull för den totala upplevelsen.
I förgående inlägg "Vägval", skrev jag om svårigheten att ge råd, detta problem gäller även för App och GPS.

1 kommentar:

  1. Erik Johansson1 maj 2013 kl. 22:07

    Jag har lagt ner en massa tid på openstreetmap. När jag började 2006 var det helt blankt på kartan. Så om man sparar GPS-loggar och antecknar förhållanden så skulle du kunna hjälpa andra att långfärdscykla, genom att kartlägga förhållanden för cyklande på vägarna. OSM är egentligen mest inriktat på stadscyklining, men det finns folk som jobbar på de stora cykellederna genom sverige.

    Om man inte är intresserad av att göra en karta anpassad efter ens eget behov så kanske det är lite overkill att anteckna alla förändringar i infrastrukturen.

    De jag känner med dåligt väderstreck sinne är alla äldre än 60, så jag tror inte det handlar om GPS:er.

    SvaraRadera