måndag 14 januari 2013

Förkylningstider tips

Vid denna årstid är många förkyla eller har fått någon virussjukdom. Påverkas vi olika, om man är man eller kvinna? Nu har en undersökning som gjorts vid Karolinska sjukhuset visat att män mår sämre än kvinnor. Framförallt, känner sig män sjukare än kvinnor, beroende av att det manliga hormonet testosteron sjunker drastiskt vid feber. Detta förstärker nervsignalerna till hjärnans smärtcenter.
Jag brukar numera i regel klara mig från snuvor. När jag känner mig frusen om fötterna eller hårbottnen, då vet jag att tiden är inne. Inne i dubbel mening, klär mig varmt och ökar värmen i rummet till närmare trettio. Ganska snabbt slutar näsan rinna och hälsan förbättras, lidandet brukar i regel var borta till dagen efter. Viktigt, är att dricka mycket ljummet vatten (inte starkvaror) och äta någon typ av halstabletter. Denna temperatur kan kännas behaglig för oss människor när febern börjar kännas. Dock inte för bakterierna, de trivs bäst i normal rumsvärme och att du ibland går ut och fryser. Bastu har många förordat, men i den värmen dör du före bacillerna. Många säger, det går inte sova i 25-30 grader. Mitt svar, kan du sova gott med flera veckors snuva?
VARNING denna huskur skall inte användas på hosta, då försämras tillståndet, prova att istället sänka rumsvärmen.
Vi som vistas utomhus i frisk luft löper även mindre risk att bli sjuka.
Lycka till i bakteriekriget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar