fredag 20 januari 2012

Dubbdäck

Dubbdäck har diskuterats mycket den gångna veckan.
Jag har alltid kör odubbat med bil och cykel. När jag på 60-talet började köra bil strödde man på sin höjd lite grus på vägen uppåt dagen. Man lärde sig se om det kunde var glatt och häva en sladd, några enstaka avåkningar förekom (inte av mig). Sen har utvecklingen ”gått framåt”, saltbilar i skyttetrafik, olyckorna gick till en början ner. Ner, har också kunskapen om hur man klarar vinterväglag. Resultatet, liten isfläck, många olyckor.
För några år sedan började man anlägga vajerräckesvägar (2+1-vägar), genast började olyckorna minska. Nu har kollisionerna börjat öka och vägtrafikverket förstår inget. Enligt min åsikt håller kunskapen om hur man skall mötas och göra omkörningar gå förlorad. Snart måste minsta lilla väg få mötesfritt.
"Att gå - farligare än att åka bil", så rapporterade Svt i veckan. Det är nog så att vi saltar trottoarerna för mycket, vi får ingen balansträning med att gå på is.
Känner ni igen mönstret?
Förslag, varför inte lära trafikanten bemästra fordonet och visa hänsyn? Dom som inte kan tekniken är säkert duktiga på något annat och bör åka kollektivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar