Arvet, Minne och Namn är tre
orter jag passerat. Sen hittade jag Fannbyn och Tillfället var snabbt trampat genom.
Det hemskare Mordviken, låg inte långt från Pilgrimstad. Tänk i Jämtland kan
man cykla genom Småland på två minuter.
Sidor
▼
tisdag 31 juli 2012
söndag 29 juli 2012
Dag 29 Lättjan
Är nu fysiskt hemkommen efter
cykellångturen, men psykiskt är jag fortfarande i det underbara Norrland.
Lättjan börjar göra sig gällande på ett skönt sätt.
Idag har jag varit och jympat på Friskis
& Svettis och träffat flera av mina trevliga kamrater. När man cyklar
använder man inte armarna till mer än att hålla i styret. Nu fick dom sträckas
högt upp i luften, kände hur påfrestande det vara efter en månads uppehåll.
Träningsvärken kommer nog i morgon, man tappar fort spänstigheten i de muskler man
inte använder. Vågar inte tänka på hur man hade mått om man inte tränat. Nu
kommer armmusklerna snar igång igen och benen måste få fortsatt träning. Målet
är ju en god hälsa och att kunna fullfölja min cykling till olika kommuner
nästa år.
Följ mitt råd, din kropp måste ha sin träning.
fredag 27 juli 2012
Dag 27 Summering
Vid tågbytet i Lund såg jag ett Pågatåg med en stor cykel på
dörren. Här i denna del av landet har man fattat att cyklandet hör ihop med
tåget.
Till styrande i övriga landet och SJ, Se och lär.
Nu är jag hemma igen efter 210 mils cykling till olika
kommuner. Nästa år kommer jag åka tåget upp till Söderhamn, där cykeln är nu. Trampar
sen vidare på kommunjakten, kommer då avsluta hemma. Mina egna regler säger att
jag måste antingen börja eller sluta hemma, för att det skall räknas. Inget
fusk med transporthjälp under jakten, annars kunde jag köra bil till alla
kommuner och cyklat en liten runda.
Anledningen att cykla till alla Sveriges kommuner är egentligen bara för
att komma på nya vägar. Trampa runt utan mål känns nog ganska meningslöst,
tycker jag.
Jag kommer under tiden skriva i bloggen om cykling
med jämna mellanrum.
torsdag 26 juli 2012
Dag 26 Tåg
Vid passeringen söder om Hudiksvall, påträffade den väg jag
använde som cykelbana förra året. Nu var här en ny motorväg, så jag fick trampa
på den nu, gamla E4:an. Bra för cyklister att få en bättre cykelväg kring
staden. I Söderhamn tog släktingarna emot, alltid lika trevligt att träffas.
Nu tar jag tåget hem och summerar årets fantastiskt
händelserika cykelsemester. Trodde jag nästan upplevt allt en cykelåkare kan,
kanske är de den bästa förutsättningen.
På tåget ner till Stockholm fick jag ett synnerligt trevligt
samtal med en ung (20-25 år) tjej, hon berättade bland annat om när hon var
utbytes student i Brasilien. Mycket intressant kan uppenbarligen en tågresa
vara.
När jag kommer hem skall jag fortsätta blogga om långfärdscyklister och
andra äventyrare. Under vintern hoppas jag kunna fortsätta ge råd, inspiration
och skapa dialog med min blogg.
tisdag 24 juli 2012
måndag 23 juli 2012
Dag 23 Spöktåg
Nu är jag klar med kommunerna för i år och
kan börja hemresan, på ett snabbare sätt. Cykeln får tyvärr inte åka tåg och
snabbuss, så det fick bli mjölkbussen till Sundsvall. Sen blir det att trampa
igen till släkten i Söderhamn.
Frågan är vid utfarten från
Sundsvall, "kommer tåget upp till himlen när de dör"? Tydligen inte
alla, många blir tydligen spöktåg. Det är fjärde gången cykeln tar mig på vägen
söder om Sundsvall, har alltid förundras över de skrotfärdiga tågen.
söndag 22 juli 2012
Dag 22 Olycksplatsen
Om två dagar är det ett år senan vurpan vid
Billsta. Idag fick jag se platsen som nästan kostat mitt liv, detta tack vare
Oscar, Jari och Olov. Dom kom i en bil bakom mig och såg hela
händelseförloppet. Tack vare rådigt ingripande, samt kallande på hjälp, undgick
jag att i kurvan bli överkörd av nästa bil.
Jag är dem evigt tacksam!
På bilden, Jari, Gert och Oscar.
Blev sen guidad runt i Örnsköldsvik, en mycket vacker och modern stad.
När vi kom upp på Varvsberget kom en
fantastisk utsikt över inte bara Örnsköldsvik, även kustlandskapet med en djup
skärgård.
Ett jättestort Tack för all visning av
denna vackra bygd, ni fick verkligen olycksplatsen bli en turplats.
lördag 21 juli 2012
Dag 21 Själevads Kyrka
Tänkte inte skriva detta tydligen vanliga
fenomen i Norrland. Förord: Vid Göteborg frågade jag ett par som cyklade med
släpkärra om vägen till Surte, dom var från trakten men cyklat från Italien på
väg till Kebnekaise. När jag sitter på hotellet i Fredrika och precis ätit,
kommer detta par som tydligen inte cyklat raka vägen upp, instövlande
(kännetecken cykelkärrorna).
Fortsatte sen via
Björna till Örnsköldsvik. Där kom jag förbi Själevads kyrka, en åttakantig
skapelse, mycket vacker.
I morgon hoppas jag återse
brottsplatsen, alltså där framgaffeln kröktes i fjor.
fredag 20 juli 2012
Dag 20 Buddhastaty
Nu har jag kommit till Fredrika, här praktiserar
jag Buddhismen. Man får ta seden dit man kommer. Fortsätter sen med ett besök i
Bjurholm, innan jag börjar nedfärden.
torsdag 19 juli 2012
Cykelhistoriska
Lars-Erik och Brian, de två cykelentusiaster jag
skrev om tidigare, från Cykelhistorisk föreningen. Dom cyklar från Gantofta i
söder till Kiruna i norr och jag räknade ut att dom skulle komma från Junsele hållet
hit till Åsele. Cyklade därför att möta dem och mycket riktigt, med spänst i
benen kom dom trampande. Det går verkligen undan när dom framför sina oväxlade
cyklar, jag hade svårt att hänga med.
onsdag 18 juli 2012
Dag 18 Dorotea undret
Nu är
kommunen Dorotea i Lappland intagen. Ni som läst min blogg om 2012 års
Kommunjakt, såg en bild med järnvägsstationen. Där saknades något på bilden, nu
är den kompletterad med min cykel.
Undrets tid är ännu inte förbi, när jag på
infarten till Dorotea, möter en långfärdscyklist från Karesuando till Västerås.
När jag år 2009 kom till Smygehuk efter att
cyklat på min mors cykel från 1950-talet, genom Sverige. Stod där en okänd man
som kört motorcykel ner från Helsingborg för att gratta mig, efter att följt
min blogg. Nu visade det sig att denna okända cyklist jag precis möt, var son
till den okända mannen i Smygehuk.
Skulle vara kul om någon expert kunde räkna
ut sannolikhetsprocenten att sådant kan inträffa.
Resan fortsätter nu
österut, till den sista kommunen för i år.
tisdag 17 juli 2012
Dag 17 Turistbyråns miss
Kylig motvind upp till Föllinge. Frågade
där på Turistbyrån om det fanns något matställe eller café på återstående vägen
till Strömsund. Där svarade en tjej, kanske finns en affär i Laxsjö, men vet
inte öppningstiderna. Handlade och åt en god hamburgertalrik, för att klara de
66 km.
När jag kom till Laxviken, beläget i samma
kommun, var där ett matställe. Här serverades fisk fångad i den stora sjön
sidan om, med fin utsikt. Hade jag fått den upplysningen i Föllinge Turistbyrån
hade det blivit ett bättre minne.
Men så är det i Sverige överallt, man kunde
lika gärna lägga ner turistverksamheten.
Här bilder på det Föllinge
Turistbyrå inte visste om sin egen kommun och Laxviken.
Är nu i Strömsund.
måndag 16 juli 2012
Dag 16 Storsjödjursspaning
Dagens utmaning var att förutom cykla runt Storsjön, leta
efter Storsjöodjuret. Klicka på bilden, så ser ni monstret!
Vadå båt? Detta är ju Storsjön, då måste det vara en
skräckfigur!Efter Åre kroknande jag i Krokom.
söndag 15 juli 2012
Dag 15 Pilgrim
lördag 14 juli 2012
Dag 14 Ånge
fredag 13 juli 2012
Dag 13 Los
Efter
en kall natt i en varm sovsäck kom regnet på morgonkvisten, sökte skydd på ett
vandrarhem med en god frukost. Trampade vidare i en kylig motvind, det kändes
mer höst än sommar.
I Skattungbyn
berättade en äldre man om livet i skogen som ung, skulle vara intressant att
spelat in som ljudband.
Furudals
café serverade jättestora bakelser med kaffe, bäst att äta upp sig innan jag
passerar gränsen mot Hälsingland och därmed Norrland. Regnet undvek jag
samtidigt.

De förtäljde även om Håkan som var på väg samma sträcka, men sen tar sikte på London.
I Voxna var affären stängd när jag anlände vid 20-tiden. Dagsetappen var kort på grund av vätan, beslöt att veva på till Los 5 mil bort. Klockan 23 kröp jag in i tältet.
torsdag 12 juli 2012
Dag 12 Mora
Målgång för andra gången i Vasaloppet, senaste var
2006, alltid lika trevligt att passera Mora. Nu skall jag till Orsa kompani,
men lovar inget bestämt.
onsdag 11 juli 2012
Dag 11 Malung
Nu har jag anlänt till Malung i
Dalarna via E45. När jag för fem år sedan var här regnade det och det gör det
fortfarande. Det fick bli hyra av en stuga att torka i, fördelen är tvättmöjligheter.
Värden för stugan berättade att Stålfarfar varit där och druckit kaffe på sin
cykeltur till Norrland på 1950-talet. Tror Brian och Lars-Erik som jag skrev om i förra blogg
upplever avundsjuka.
tisdag 10 juli 2012
Stålfarfar

OBS klicka på "Dagbok" för att se var dom är.
måndag 9 juli 2012
Dag 9 Torsby
Jag har nu kommit till Torsby. På vägen hit
passerade jag en pizzeria i Gunnarskog jättegott käk. Sen njöt av utsikten på
hela denna vackra väg upp.
söndag 8 juli 2012
Dag 7-8 Gustavsfors
Problem med nätet, här kommer gårdagens.
Gustavsfors, här vid affären Optimisten har
jag nu trampat. En trevlig affär och optimist måste man nog vara i denna
glesbygd. Här kan man paddla kanot eller hyra dressin och tralla hela dagen. Mycke naturskön
omgivning.
På vägen upp stannade en bil och ut kom två
glada personer och vinkade in mig. Fick frågan känner du igen mig, ja mannen
hade visat mig vägen till Ljungskile för två dagar sedan. Nu kom han med fru,
roligt att träffa vänliga människor igen.
Idag har jag flyttat mig
till Åmotfors, halvmulet, men allt bra.
fredag 6 juli 2012
Dag 6 Uddevalla
Sen på denna visa jag tralla, när jag plötsligt såg att vägen gick till Ljungskile.
Var går vägen till Uddevalla?
Undrar nog säkert alla
Cyklisters rop hörs skalla
Hur ska vi komma dit?
Var går vägen till Uddevalla?
Lika bra att börja knalla
På omvägar spyr vi galla
Till slut anlände
jag hungrig, till restaurangen "Köket", dom fixade böket.
Sen mätt som en plätt, for
jag till "Clas Ohlsons" och köpte en ny hastighetsmätare.
Regnet har nu
parkerat mig på ett café, där jag väntar på en lycklig fe.
torsdag 5 juli 2012
Dag 5 Ljungskile
Har alltid tyckt att vägvisningen i
Göteborg är toppen! Men efter Öckerö inte skyltades för för cyklar, troligen på
grund av att det är en annan kommun, blev förtroendet naggat i kanten.

Sen på min färd över bron till Surte, på Göteborgs
sida av bron stod "cykelvägen påverkas inte vid broavstängning". Tänker givetvis, hur kan bron öppnas, samtidigt som cyklar passerar? Eller är
det kanske också för att andra sidan av bron tillhör Surte kommun?
Hur som helst, på andra sidan bron, då i
Surte fanns vägarbete, där fick cyklisterna bära ner sin cykel för en extra
brant trappa. Hur skulle jag kunna bära ner och sen på återfärden upp min
fullpackade cykel? Såg inte en bilist som bar på sin bil, där var gjort väg för
dem.
Är nu i Ljungskile, efter
en riktig solskensdag.
Dag 4 Öckerö
Först svaret på frågan i gårdagens blogg,
vad Härskogen består mest av. Givetvis vatten, annars hade det varit för lätt.
onsdag 4 juli 2012
Dag 3 Cyklistskräck
Koskräck har ni nog hört, men det omvända kor
som har skräck för cyklister. Så var det tydligen en bit efter Ätran, för här står
7 kor och gömmer sig under en gran, en tittar försmädligt ut.
Om det nu var mygg och flugor dom försökte
undgå, varför inte skaffa en cykel till dem? När man cyklar finns det inga
flygande insekter. Jag trampade över 14 mil igår, en vädermässig fin dag.
Till slut hamnade jag i Härskogen i Lerums
kommun efter att passerat Hindås. Ett namn som antyder ett stort hinder, men nu
till frågan. Vad tror ni Härskogen består mest av?
tisdag 3 juli 2012
måndag 2 juli 2012
2012 års Kommunjakt
Här kommer fortsättningen på
gårdagskvällens blogg, där jag skrev om cykeltesten år 2005. Tror nu Biltema
cykeln har förbättrats. Om framgaffeln brister i backen, stannar cykeln
sannolikt omedelbart. Med Navbroms, sitter hjulet kvar utan broms och ökar
cykelns fart tills den slutligen tvärbromsar. Återkommer senare med fler
kommentarer kring Råd och Röns test.
Nu till något roligare, mitt sommaräventyr!
För er som följt min blogg i fjor, vet att mitt mål är att ha cyklat i varje
svensk kommun. Cykelturen måste antingen börja eller sluta i egna kommunen.
Varför detta mål, frågar kanske någon? Egentligen bara för ha ett mål, det
är lättare att motivera sig. Bara trampa runt oplanerat, är nog tråkigt.
Nu är målet att cykla färdigt förra årets
tur upp till Dorotea, den nordligaste kommun jag inte cyklat i. Nu börjar jag
ta mig upp via västra Sverige, det blir lite sicksack för att inte missa någon.
Om jag i år lyckas nå Dorotea, skall jag ta mig ner till den plats där min
Skeppshultcykel fick framgaffelhaveri. Där utanför Örnsköldsvik, hoppas jag få
träffa de tre pojkar som hjälpte mig vid kraschen. Därefter får tiden avgöra om
det blir cykel eller tåg hem.
2012 Dag 1

Även om jag cyklar, är temat bil, skulle man
kunna säga. Både cykel, packväskor och en del verktyg är inhandlade på Biltema.
När jag den 18 mars 2012 skrev om min nyinköpta Biltema-cykel, fick jag denna kommentar.
Verkar som att du kan få liknande problem
med cykeln från Biltema enligt test hos råd och rön. "Även på en cykel
från Biltema gick framgaffeln sönder i ett tidigt skede av testet. Sprickan
uppstod vid ett förborrat hål, visar SMP:s granskning.
Tackar givetvis för inlägget som fick mig att
forska mer i problemet.
Mailade till Ronny Karlsson, testchef på
Råd och Rön, svaret var att det utförts 2005 enligt internationell standard.
Men något ordentligt svar hur provet gjordes hade han ingen susning om.
Ringde då upp SMP, Svensk Maskinprovning
och pratade med den ansvarige för provningslabbet i Alnarp, Patrik Olsson.
Jag ville givetvis ha hans syn på hur man
kan råka ut för ett sådant framgaffelhaveri som jag gjorde i fjor på min
Skeppshultcykel. Jag fick ett mycket trevligt bemötande och han tillstod att
när det handlar om en så ny konstruktion som denna navbroms är, kanske inte
den internationella standarden som proven görs på stämmer överens med verkliga
förhållandet.
Eftersom han nu endast har hört ett sådant
framgaffelhaveri, kan han inte äska pengar för närmare prover.
Därför goda vänner, är det någon som vet
något framgaffelhaveri på cykel med navbroms, hör av er för att rädda
människoliv.
Skriver mer om min cykeltur, i morgon
förmiddag.